Přesvědčování

Chcete dostávat tipy a triky profesionálů?

Jednou měsíčně Vám zašleme souhrn nejnovějších vychytávek a tipů na akce.

Ochrana osobních údajů

Cialdiniho principy přesvědčování

Psychologické principy, které ukazuje následující obrázek a které popisuji v článku vychází z knihy Roberta Cialdiniho, Zbraně vlivu.

Pokud vás téma zajímá více do hloubky, tak doporučuji si tuto knihu přečíst či přijďte na některý z našich tréninků anebo obojí. Znalost praktického využití se může hodit při vyjednávání, prodeji, přesvědčování a ovlivňování klienta, kolegy nebo šéfa.

Téma využívání, nikoliv zneužívání, psychologických principů ovlivňování probíráme v rámci některých našich školení. Zároveň je to i vodítko, jak se zneužití těchto principů bránit.


Snažíme se podvědomě vracet dobré služby, které nám ostatní prokázali. Naše rozhodování je tak ovlivněno tím, co pro nás daná organizace nebo člověk udělal. Obdržený dárek před naším rozhodnutím tak např. zvyšuje šance, že řekneme ano.

Snažíme se jednat konzistentně s naším předchozím rozhodnutím.

Profesionálové vlivu toho tak využívají např. kladením otázek, které z nás mají získat naše závazky a na ty pak poukazují v rámci jejich požadavků.

Naše rozhodnutí ovlivňuje rozhodnutí ostatních. 

Toho profesionálové vlivu využívají např. zmiňováním referencí minulých zákazníků.


Lidé obecně více souhlasí s lidmi, kteří jsou jim sympatiční. Fyzická atraktivnost vytváří u ostatních haló efekt a ostatní tak více takovému člověku důvěřují a považují ho za chytřejšího.
Lidé mají tendenci k oblíbenosti jim podobných lidí.

Lidé mají rádi lidi, kterým se podaří je rozesmát. Kombinace těchto technik zvyšuje šanci ovlivnit rozhodování ostatních.

Lidé často jednají automaticky v harmonii s rozkazy autorit navzdory tomu, jestli považují dané rozhodnutí za správné.

Lidé obecně preferují vzácné věci. Proto mají obchodníci tendenci prezentovat nabídky jako časově nebo množstevně omezené.

Lidé také mají přirozenou tendenci vyhledávat informace, které jsou zakázané nebo potlačované.

Autor článku: Jana Křížková
Ilustrace: Klára Keharová


trenérka, konzultantka a facilitátorka

Jana má za sebou 20 let působení v jedné z největších mezinárodních korporací na světě Procter and Gamble. Zde postupně zastávala mnoho pozic v obchodním oddělení – od obchodního zástupce přes key account manažera až na pozice se zodpovědností za celkovou spolupráci s klíčovými maloobchodními řetězci.

Nadšení pro práci s lidmi a jejich rozvoj je důvod, proč se Jana rozhodla své zkušenosti a znalosti začít předávat pomocí různých typů školení. Její specializací jsou praktická cvičení a zážitková forma vzdělávání. Navíc externě spolupracuje s VŠE, kde ji baví a inspirují názory studentů.

Zajímá Vás prostředí obchodu? Máte zájem získat inspiraci, vzájemně se podpořit ve sdílení funkčních přístupů a modelů a mít příležitost k networkingu v B2B prostředí? Připojte se do MASTERMIND skupiny.

E-mail:     jana.krizkova@humancraft.cz
Telefon: +420 724 606 283