10 tipů jak na online vyjednávání
10 TIPŮ
Vyjednávání je klíčová dovednost pro úspěch v životě, v byznysu a v práci. Jak úspěšní v této disciplíně jste? A co vyjednávání online?
Efektivně vyjednávat 𝗼𝗻𝗹𝗶𝗻𝗲 není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Jana Křížková pro vás nachystala 10 tipů jak být v online vyjednávání úspěšní. Můžete se těšit na její další posty na toto téma!

PŘÍPRAVA - 80% úspěchu ve vyjednávání závisí na PŘÍPRAVĚ
Dobrá příprava nám pomůže k získání sebejistoty, přesvědčivosti i kredibility, a navíc zvýší naše šance získat tu nejlepší dohodu v daný čas. Co je třeba si uvědomit navíc:
- pokud vyjednáváte v tandemu s kolegou, ideálně buďte spolu v jedné místnosti, ale každý u svého počítače a svým připojením. Využijte konferenčního telefonu např. Jabra nebo si jeden z vás mikrofon I reproduktor vypněte a využijte jen na jednom počítači.
- jasně si rozdělte role, online prostředí více svádí ke skákání do řeči. Domluvte se, jak si budete slovo předávat – není třeba kouřových signálů, stačí se oslovit jménem a např. vyzvat kolegu, aby klientovu otázku zodpověděl on. Tím take zabráníte tomu, že např. pracujete s tichem a váš kolega to nevydrží a začne mluvit.
- schůzku plánujte max. na 1 hodinu. Práce v online vyžaduje přibližně o 30% více naší energie a delší schůzka už bude neproduktivní. S tím úzce souvisí nutné nastavení priorit, co MUSÍTE probrat a co případně dořešíte později.

ONLINE PLATFORMA a KVALITNÍ INTERNET - technické zázemí je potřeba mít vyřešené předem a vy se plně soustřeďte na vyjednávání!
- v dostatečném předstihu si s klientem odsouhlaste a vyzkoušejte online platformu. Určitě si vyzkoušejte sdílení obrazovky , zapínání, vypínání zvuku a obrazu, jak se přihlásit o slovo.
- pokud je to možné volte online platformu, ve které se už pohybovat umíte – získáte tím výhodu svého hřiště
- plánujete-li sdílet podpůrné materiály, tak si je předem otevřete, ať je máte rychle nachystané ke sdílení

SMALL TALK - ONLINE vs OFFLINE vyjednávání – stejné a přece jiné…
Začněte NEFORMÁLNĚ – i při OSOBNÍM setkání byste se zeptali, jak se druhá strana má a nešli hned k práci. Online nás tlačí k větší efektivitě a rychle přejít k věci, nicméně small talk má i svou „business“ úlohu:
- pomáhá navodit atmosféru k jednání
- můžeme se naladit na stejnou vlnu
- získáme důležité business informace při neformálním úvodu
Jen pozor, ať neformální úvod netrvá déle než samotné vyjednávání.

UPRAVTE SI POZADÍ OBRAZOVKY, i to komunikuje – např. logo vaší firmy, fotka budovy, ve které sídlíte nebo využijete nabídky, které různé platformy nabízí ve svém menu.
Fotka pláže či hor odlehčí atmosféru, ale k důležitému vyjednávání vhodná není.
Některé zdroje doporučují v pozadí pouštět video, díky tomu pak druhou stranu udržíte ve větší pozornosti.

KAMERA – pro nejefektivnější vyjednávání je třeba zapojit všechny složky komunikace a to včetně té neverbální (mimika, gesta, řeč těla) a to bez zapojení kamery na obou stranách nepůjde.
- pokud váš počítač nemá kameru zabudovanou, rozhodně si pořiďte externí
- vysvětlete výhody zapnuté kamery i druhé straně, jděte příkladem
- buďte spíše dále od kamery, ať je vidět „řeč těla“ – vaše gesta podpoří obsah vašich slov
- nastavte si správně světlo – nikdy neseďte s oknem v zády – stane se z vás jen silueta

A KAMERA či VIDEO ještě jednou…
- umístění kamery má být ve výši vašich očí – kdo má laptop, tak si ho podložte např. balíkem kancelářských papírů
- správné rozložení obrazovky se řídí pravidlem třetin – 1 třetina - oči od horní hrany pc, 2 třetiny zabírají zbytek těla, díky tomu využijete svou řeč těla
- dívejte se do kamery, ne do obrazovky
- vypněte si své „okno“, ať sami sebe nerozptylujete

BUĎTE PŘESVĚDČIVÍ – vaši přesvědčivost zvýšíte, pokud si STOUPNETE.
- při sezení si mačkáte bránici, to ovlivňuje vaše dýchání I řeč
- mnohem víc tak zapojíte I řeč svého těla
- upravte si předem umístění kamery, ať na ostatní neshlížíte svrchu
- počítač si podložte balíkem papírů nebo využijte žehlící stůl – u žehlení se také většinou stojí
- investujte do “nohou” stolu s polohovatelnou výškou
POZOR – nerozeběhněte se moc od kamery, ať se neztratíte z obrazovky.

ZAPOJENÍ OBOU STRAN – online komunikace je až o 30% více náročná na udržení pozornosti než při fyzickém setkání.
Většinou cílem vyjednávání je dohoda a na to potřebujete I protistranu. Je třeba protistranu stále udržovat v interakci.
- vyhněte se monologu – v tom vám pomůže I zapojení kamery druhé strany, kde můžete sledovat její řeč těla
- ptejte se na názor, souhlas či doplnění, hlavně ať je pořád druhá strana zapojená a napojená
- parafrázujte tvrzení druhé strany – zlepšuje to pochopení I druhá stana ocení, že ji bedlivě nasloucháte
- střídejte nástroje – mluvte/naslouchejte, ukazujte podpůrné materiály, využijte reactions v online platformách
Jak zapojíte druhou stranu si PŘEDEM rozmyslete – a jsme zpět u tipu č. 1 PŘÍPRAVA.

SOUSTŘEĎTE - vyjednávání je náročná disciplína a musíte si pro ni vytvořit vhodné podmínky. Jinak kývnete na něco , co jste ani nechtěli jen proto, že zrovna jste řešili hádku vašich ratolestí nebo sledovali chat kolegů.
- vypněte si všechny aplikace a notifikace na počítači
- vypněte si mobil nebo ho alespoň obraťte displayem dolů
- multitasking neexistuje popř. dramaticky snižuje naší produktivitu
- 15 minut předem už nic jiného neřešte a jen se mentálně připravujte na nadcházející jednání
- předem si zajistěte na klíčová jednání klid – dohoda s rodinou

PÍSEMNÁ REKAPITULACE po jednání – I pro ty, co zápis z jednání býval samozřejmostí, nyní v online době na něj často zapomínají.
Doporučuji se při tvorbě zápisu držet pravidla 3xS:
- specifický
- stručný
- společně odsouhlasený
…a odeslaný do 24 hodin po jednání.
Přejeme hodně úspěchů při online vyjednávání.
Kontaktujte nás
Rádi Vám budeme užiteční. Napište nám, s čím Vám můžeme pomoci. Ozveme se Vám zpět. Děkujeme.
E hello@humancraft.cz
T +420 777 023 503