Doporučujeme k přečtení - Pravidlo žádných pravidel

Pravidlo žádných pravidel

(Reed Hastings, Erin Meyerová)

Koukáte na Netflix? Napadalo Vás při tom, co stojí za úspěchem této globálně megaúspěšné streamovací služby? Jak funguje firma, která produkuje tolik zábavy a originálního obsahu?

Pravidlo žádných pravidel, kterou napsal zakladatel a CEO Netflixu, Reed Hastings, je jedna z nejzajímavějších knih, které jsem kdy četl. Z mého pohledu jde o knihu „ajťáka“, který si postupem času sám přišel na to, jakou chce mít ve vlastní firmě kulturu a k tomu vytvořil soubor celkem originálních pravidel. Chcete-li, jde o knihu jak dělat „HR“ z pohledu „ajťáka“.

Většina společností, které rychle rostou, mají tendenci zavádět více pravidel a procesů. Netflix na to šel obráceně. Jak společnost rostla, pravidel ubývalo. Cílem bylo zachovat si rychlost rozhodování, kreativitu a inovační potenciál. Využívá k tomu tříkrokový iterační cyklus, který se neustále opakuje:

  • Zvyšte koncentraci talentu (najímejte pouze špičkové lidi, plaťte nejlépe na trhu, zbavujte se průměru)
  • Zaveďte otevřenost tím, že budete podporovat kulturu kontinuální zpětné vazby a transparentnosti
  • Postupně odstraňujte kontrolní procesy (např. schvalování dovolených, služebních cest, výdajů)  

Zajímavé je, že Netflixu tyto pravidla umožnily úspěšně projít čtyřmi hlavními transformacemi jeho odvětví - společnost se vyvinula z malé půjčovny DVD, přes streamování externího obsahu, vytváření vlastního obsahu, až se stala globální společností působící ve 190 zemích.

V zásadě je firemní kultura Netflixu je postavena na principu svobody a zodpovědnosti. Zaměstnanec si bere tolik svobody, kolik potřebuje, na druhou stranu má absolutní zodpovědnost za doručení výsledků. Na jednu stranu máte třeba neomezenou dovolenou a budget, na druhou stranu musíte mít výsledky. Pokud se pouze extra snažíte, ale výsledky se nedostavují, velmi rychle budete ve firmě nahrazeni někým jiným.

Kultura Netflixu určitě není pro každého. Z mého pohledu se hodí hlavně pro obory, které vyžadují maximální kreativitu a velmi rychlé inovace.

Je tam ale několik věcí, kterými se můžeme inspirovat všichni. Kniha Vás může inspirovat ke zrušení zbytečných procesů, které jen otravují život lidem ve firmě. Kultura kontinuální zpětné vazby je klíčový prvek – v knize popisovaná „živá 360°“ je něco, co v humancraftu děláme s našimi klienty posledních 15 let a je to velice silný nástroj podporující otevřenost a motivační atmosféru v týmech.

PS: Pokud nechcete číst celou knihu, stačí si do Googlu zadat „Netflix slide deck“ a vyskočí na Vás 120 slidů, které COO Facebooku Sheryl Sandbergová označila za nejdůležitější dokument, který kdy vzešel ze Sillicon Valey.

Recenzi pro Vás sepsal: David Fojtík