10 lekcí designérů Zwiftu o motivaci lidí

Náš devítiletý syn má nadání číst s porozuměním relativně náročnou literaturu, vyprávět poutavé příběhy, luštit hádanky a nedávno vyhrál soutěž o matematického klokana. Baví ho to, na rozdíl od skákání kotrmelců, které se učí už půl roku. Proto nás se ženou dost překvapilo, když k nám v neděli ráno přiskotačil do ložnice se slovy, že jde zapnout spinningové kolo a Zwift. Zprvu jsme mysleli, že se nám to jenom zdá. Jenže on poctivě ve stoje makal.

Zwift je v současnosti jedna z nejoblíbenějších multiplayerových aplikací pro domácí cyklistiku a běh, podobně jako třeba české Rouvy. Apku v kombinaci s trenažérem využívají profesionální cyklisté a triatleti pro polykání kilometrů, stejně jako obyčejní lidé na celém světě pro radost z pohybu. Pro děti do 16 let je zdarma. Zwift se řadí mezi Esporty, jejichž popularita masivně roste. Letos bude společnost Zwift pořádat světové olympijské hry v Esportech. Pracovat s motivací umí designéři Zwiftu zatraceně dobře. Přitáhnout lidi k indoor cyklistice, udržet je u ní a pomoci jim zlepšovat formu. Lidé na platformě už našlapali 6 miliard kilometrů, zatímco většina „hloupých“ rotopedů dopadla jako předražené věšáky na prádlo.

Nedávno jsem byl ve velké výrobní firmě a povídal si se členy širšího vedení o trampotách jejich zlepšovacího hnutí. Kořenovou příčinou problému, byl nedostatek motivace. Každý pracovník, musí ročně doručit 4 zlepšováky a kdo je za tým nedodá, nedostane týmové prémie. Tak je to každý rok už dlouho a tlak se zvyšuje.Někteří lídři se ke členům svého týmu modlí a zapřísahá je, jiní hekticky sepisují za své kolegy nějaké své rychlé zlepšováky, ještě jiní se zlobí a naléhají, aby se daný cíl na hlavu splnil a vyhnuli se nepříjemnému zdůvodňování. Management aplikuje prastarý motivační princip – Mrkev – Vidle, kde uprostřed je obvykle nakreslený oslík a ten má buď klid a potravu nebo zbytečné problémy, když neposlouchá.

Asi je vám jasné, že narychlo vymyšlené zlepšováky, jsou z velké části nevalné kvality bez větší přidané hodnoty pro firmu. Odškrtnuto, zažehnáno. Společně nás s kolegy ve firmě napadlo se inspirovat právě u Zwiftu, abychom mohli za humancraft vnést znovu trochu respektu pro lidskou přirozenost a společně zkusili vytvořit podmínky k přirozené lidské inovaci a zlepšování. A možná, že to můžete vyzkoušet také.

Lekce o motivaci k práci ze Zwiftu:

#1 Zwift pracuje s pestrostí a překvapením

Vývojáři Zwiftu mohli navrhnout současný New York. Ale vymodelovali New York budoucnosti, kde jezdíte po skleněných mostech, nebe křižují létající auta a vedle vás se právě rozjíždí Muskův Hyperloop. Mohli byste klidně jezdit na nudném ostrově. Místo toho projíždíte kolem soptícího vulkánu, část trasy frčíte podmořským tunelem, kde dovádí velryby a následně za pláží míjíte chaloupky domorodých obyvatel, ze kterých se line zvuk rádia. V přesličkovém lese vás začnou pronásledovat pravěcí ještěři, a tak dále...

Co tak inspirovat lidi příklady toho, co se dá zlepšovat? Brát je na veletrhy, navštívit v rámci roadshow jiné firmy, navázat intenzivnější výměnu zkušeností napříč odvětvími. Co vysílat manažery uspořádat kroužky na střední nebo i základní školy a v kontaktu s dětmi znovu objevovat lásku k vlastnímu oboru?

#2 Zwift pracuje se svobodou volby

Na trati se můžeme v kterýkoliv okamžik otočit a jet nazpátky. Na každé křižovatce se můžete rozhodnout a odbočit, podobně jako kadeti v americké námořní pěchotě mohou kdykoliv zazvonit na zvon a opustit službu. Zůstat na trati tréninku se tak stává v každém momentu svobodným rozhodnutím.

Jak moc může být efektivní a prestižní nosit zlepšováky, pokud to není taženo kulturou zlepšování a povzbuzování k hledání lepších řešení, ale je to vnímáno jako povinnost a nutné zlo? A když už je nutné zlepšováky nosit, proč nedát lidem různé možnosti, jak je přinést? Zatímco jednomu vyhovuje tvorba podrobného projektového plánu, někdo jiný by měl lepší výsledky, pokud by mohl přinést prototyp z kartonu a uspořádat před kolegy demo.

#3 Zwift vám umožňuje si trať rozdělit na dílčí cíle a pracovat s pocitem pokroku a soutěživostí

Na trati vás čekají krátkodobé výzvy, např. vyšlapat kopec. Svůj čas ve stoupání si porovnáváte s jiným cyklistou, se kterým si měříte síly. Sám jsem se několikrát přistihnul, že do toho dávám úplně všechno, jaksi mimoděk. Lidé se také mohou dobrovolně zapsat do závodů, zcela bez bariér.

Co v práci v rámci inovace pracovat s konkrétními časově omezenými výzvami, které by byly více zaměřeny na řešení konkrétních problémů? Něco jako dílenský hackathon. S jasně vymezeným začátkem, koncem, laskavým soupeřením i oceněním. Co dát lidem možnost se dobrovolně zapsat do inovace konkrétních věcí, přičemž bychom začali s vysvětlením – „komu tím pomůžeš“?

#4 Zwift pracuje s fenoménem vzájemné pomoci a povzbuzení

Za jízdy jste obklopeni reálnými lidmi z různých kontinentů. Jste v tom spolu. Kohokoliv můžete podpořit, povzbudit nebo pošťouchnout – a stejně tak se vám to dostává od parťáků na trati.

Je hezké nebýt na inovaci sám. Popravdě řečeno, ty nejlepší nápady vznikají v náhodně vzniklých kroužcích kvality, pokud ty kroužky nejsou vnímány jako nutné zlo, ale pojí je zájem o rozlousknutí společného problému.

# 5 Zwift pracuje s identitou a aspiracemi jezdce

Na platformě si každý vymodeluje svého avatara, který vypadá podobně, jen je obvykle o trochu hezčí. Díky tomu, že makáte, postupně si můžete svého pajduláka za nasbírané kapky potu oháknout do značkových hadrů a posadit na právě takové kolo, na jakém jezdíte doopravdy.

Motivace ke zlepšování bude určitě fungovat lépe, když budeme oslovovat to lepší v lidech a připomínat jim jejich kreativitu, nasazení při řešení problémů a zájem o práci. Říká se tomu sebenaplňující proroctví nebo pygmalion efekt. A když si za nasbírané kapky potu v práci budou moct pořídit značková trička nebo plyšáky s logem svojí firmy a hrdě je jako trofej přinést svým dětem.

# 6 Zwift pracuje s tím, abychom se porovnávali i sami se sebou

V cíli patnáctikilometrové tréninkové vyjížďky čeká na vás váš stín a vyzývá vás na přídavek. Když si dáte druhé kolo, soupeříte najednou sami se sebou. Moje žena správně prohlásila – „Těch druhých 15 kilometrů bych měla jet pomaleji. No jo, ale jak to, že jsi jela rychleji?“

Co tak skórovat hodnotu nebo úsporu u každého zlepšováku a umožnit lidem grafické porovnání, jak se jim vyvíjí jejich osobní inovační skóre? Myslíte, že by se chtěli spíše zlepšovat nebo zhoršovat?

# 7 Zwift pracuje s potřebou změny

Ve Zwiftu se nám pokaždé nabízejí trochu jiné trasy a my si můžeme vybrat, kudy a jak pojedeme.

Co lidem pro udržení schopnosti zlepšovat poskytovat více možností rotace a vnímání kariérové stezky. Takový pohled z jiné perspektivy je sice klišé, ale opravdu to funguje.

#8 Zwift pracuje s uznáním a oceněním

Za projevení určitých kvalit a dosažení rozmanitých cílů, dostáváte odznaky a uznání (ten odznak je za chrabrost). A málem bych zapomněl, maminky s kočárkem v Central Parku vám tleskají, když kolem nich projíždíte.

Co trochu více využívat laskavé symboly pro oslavu a dosažení konkrétních úspěchů nebo projevení konkrétních kvalit při zlepšování? Ano, něco jako inovační KUDOS karty.

# 9 Zwift pracuje s benchmarky a leaderboardy

Je skvělé vidět, kde v pelotonu se nacházím a jak se to postupně mění. Zejména, když máte v genech trochu soutěživosti.

I v práci je fajn, když se člověk dozví, jak na tom je se svojí schopností inovovat. A především, jak se mu jí daří rozvíjet. Jak získat od kolegů ohlasy na to, jak jim daný zlepšovák pomohl a zda ho také začali využívat v každodenní práci.

#10 Zwift promyšleně pracuje s tréninkovými programy

Každý Zwifter na sobě může systematicky pracovat a zapsat se nejen do závodu, ale i do tréninkového plánu.

Nebyli bychom dobrými partnery pro rozvoj a dopad do byznysu, kdybychom lidem neumožnili to samé. Chceš zlepšovat, a potřebuješ proto na sobě makat? Pojď se v tom řemeslu s námi posunout. Sdílej své inovace s ostatními a získávej od nich feedback.

To bylo jen několik příkladů, jak kvalitně designéři Zwiftu zakomponovali moderní poznatky o lidské přirozenosti a motivaci do uživatelské zkušenosti. Není se čemu divit, že se snažili, je to jejich byznys. Když to uživatele nebude bavit, tak si prostě neobnoví členství. Na druhou stranu, jde tady o šlapání na kole (vznešeně indoor cycling). Smysl naší party v humancraftu je pomáhat malým i velkým organizacím pracovat podobně skvěle s motivací lidí v práci. Baví nás to se učit a hledat řešení s vámi.

Autor článku: 

Petr Moravec - Partner & Innovation Lead

petr.moravec@humancraft.cz